Winnaars Gentsekoop Awards bekend, eerste editie meteen schot in de roos

GENT – De winnaars van de eerste Gentsekoop Awards zijn bekend. Liefst 150 lokale handelaars namen deel aan deze wedstrijd, die vooral dient om lokaal kopen te promoten.

De vier dames die de wedstrijd georganiseerd hebben, zijn fier. Iets opstarten in volle coronacrisis is geen evidentie. Ze verzamelden 150 geëngageerde Gentse handelszaken, heel wat enthousiaste sponsors, kritische juryleden en bijna twintigduizend uitgebrachte stemmen. “We hebben een warme gloed van onderlinge solidariteit over Gent gebracht, allemaal vanop afstand. We wilden in deze moeilijke tijden kleine lokale zaken naar voren schuiven als alternatief voor grote online spelers en dat lijkt gelukt te zijn.”

Winnaars

Leen Van der Poten, Mieke Van Steenkiste, Evelien Bogaert en Barbara Symons zelf zelf ook Gentse handelaars. Ze noemen hun winnaars ‘een mooie mengeling van gevestigde waarden en nieuwe concepten, met als gemene deler een passie voor de job, toewijding voor de klant en een groot hart voor Gent’. Na twintigduizend uitgebrachte publieksstemmen werd een shortlist gemaakt en de overgebleven kandidaten mochten zichzelf in een filmpje aanprijzen. Een jury koos de winaars: in de categorie beste ambacht is dat Marlies Davans, DreamCATchers heeft het leukste concept, L’AmuZette het leukste hebbeding, Bookz&Booze heeft de beste kunst en literatuur, Jodevisscher de beste mode, Gini’s heeft de beste webshop, Flower&Flavordesign krijgt de prijs voor beste etalage / interieur, BE O Versmarkt heeft de beste voeding en drank, Bij Fann vind je de beste vintage / tweedehands, The Rits biedt de beste service en Yak & Yeti werd gekozen als duurzame ondernemer. Alle winnaars zijn te vinden op de website van Gentsekoop.

Tweede editie
Gentsekoop gaat nu gewoon door. “Handelaars kunnen vanaf januari opnieuw een weekje onze Instagrampagina overnemen om zichzelf en hun zaak in de verf te zetten. Via Gentsekoop, de zelfhulpgroep op Facebook kunnen mensen op zoek gaan naar lokale alternatieven voor producten en diensten. Dit willen we verder uitbouwen, zodat we meer consumenten kunnen overtuigen van het belang van onze lokale economie. Stiekem zijn we al grotere plannen aan het uitdenken voor de tweede Gentsekoop Awards editie.”